joi, 2 februarie 2012

21 Ianuarie - Sfântul Cuvios Maxim Mărturisitorul şi maicile plecate de la Brâncoveni

Domnul Hristos a numit Sobornicească Biserică pe aceea care păzeşte adevărata şi mântuitoarea mărturisire de credinţă.Sfântul Maxim Mărturisitorul
Pentru că cei din Patriarhia Română ne condamnă că am fi ieşit în afara Bisericii Ortodoxe trecând la „sectarii stilişti”, găsim din nou necesar să lămurim ce înseamnă Biserica Ortodoxă şi cât de importantă este comuniunea cu o ierarhie cu adevărat ortodoxă în Biserică.
Iată contextul în care Sfântul Maxim Mărturisitorul a definit Biserica Sobornicească:
„Atunci când toţi patriarhii, din convingere sau de frica împăratului, au devenit monoteliţi, Sfântul Maxim, care era simplu monah, nu a primit să se împărtăşească cu ei. Pentru el problema nu era aceea a „canonicităţii” acestor biserici, ci înainte de toate aceea a Ortodoxiei lor.
Fără credinţa cea dreaptă, la ce ar folosi presupusa lor „canonicitate”? Când trimişii patriarhului au venit la el în temniţă, au încercat să-l facă să creadă că este în afara Bisericii, căci toate bisericile locale erau oficial monotelite:
De ce Biserică ţii? L-au întrebat trimişii. De cea de Constantinopol, de Roma, de Antiohia, de Alexandria sau de Ierusalim? Fiindcă toate aceste Biserici, cu părţile cele ce se află sub ele, sunt unite. Deci, de eşti fiu al Bisericii soborniceşti, intră neîntârziat în comuniune cu noi, ca să nu te trezeşti pe cine ştie ce drum străin sau nou, care te va face să cazi acolo unde nu te aştepţi!
Iar sfântul a grăit:
Domnul Hristos a numit Sobornicească Biserică pe aceea care păzeşte adevărata şi mântuitoarea mărturisire de credinţă. Pentru această mărturisire El l-a numit pe Petru fericit şi a spus că va zidi Biserica Sa pe această mărturisire. Totuşi, eu vreau să cunosc mărturisirea voastră, pe care se întemeiază, ziceţi voi, unitatea întregii Biserici. Dacă ea nu se împotriveşte Adevărului, nu voi mai rupe comuniunea cu voi.
Apoi, văzând că această mărturisire a lor se îndepărta de Adevăr, Sfântul Maxim nu a primit să semneze.
Observaţi aşadar că şi în acea vreme majoritatea ”ortodocşilor” se uniseră cu erezia. Oare Bisericile oficiale nu-l numeau pe Sfântul Maxim, ca şi pe noi, ”eretic” şi ”sectar”? -n.n.
„Mai apoi, când patriarhul Romei care era încă ortodox, în ciuda spuselor trimişilor Patriarhatului, a condamnat monotelismul patriarhilor răsăriteni, Sfântul Maxim a mărturisit că, fiind lipsiţi de credinţa ortodoxă, patriarhii acestor aşezări şi-au pierdut continuitatea apostolică, deci şi „puterea de a lega şi a dezlega.
Sfântul a mai spus:
– Au fost depuşi şi lipsiţi de treapta preoţiei în sinodul local ce s-a întrunit de curând la Roma. Ce Taine mai pot ei săvârşi? Sau ce duh va coborî asupra celor ce sunt hirotoniţi de ei?
Vrăjmaşii lui au încercat să-l facă să spună vorbe de prisos, întrebându-l astfel:
– Atunci, doar tu te vei mântui, în timp ce toţi ceilalţi se vor pierde?
Iară Sfântul, cu mare înţelepciune de la Duhul Sfânt care se odihnea întru el, răspunse:
Dumnezeu mă opreşte să osândesc pe cineva sau să pretind că doar eu mă mântuiesc! Acestea fiind zise, voi alege mai degrabă să mor decât să apostaziez în vreun fel de la credinţa cea adevărată şi să sufăr apoi chinurile conştiinţei.
Zis-au lui:
Dar ce vei face, de vreme ce cei din Roma sunt uniţi cu cei din Constantinopol? Căci aseară au sosit de la Roma două delegaţii şi mâine dimineaţă, în ziua duminicii, se vor împărtăşi cu Patriarhul din Preacuratele Taine.
Cuviosul răspunse:
– Chiar dacă tot universul va fi în comuniune cu patriarhul, eu nu voi fi în comuniune cu el.
Precum ştiu că Sfântul Duh prin Apostolul Pavel spune că îngerii înşişi vor fi anatema dacă ar propovădui într-alt chip, aducând ceva nou la credinţă”.
Or, prin aceste cuvinte Sfântul Maxim spune clar că fiind anatema şi îngerii, dacă ar propovădui altceva, cu atât mai mult cei ce debitează erezii nu se mântuiesc.
„Cu alt prilej, Eparhul Constantinopolului l-a întrebat pe Sfântul Maxim:
Vei intra în comuniune cu Biserica noastră sau nu?
Nu voi intra, a răspuns Sfântul.
De ce? a întrebat Eparhul.
Deoarece a încălcat hotărârile Sinoadelor Ortodoxe, a spus Sfântul Maxim.
Eparhul a continuat:
Dacă este aşa, cum se face că părinţii acelor sinoade rămân în dipticele Bisericii noastre?
– Ce câştigaţi pomenindu-i, dacă vă lepădaţi de învăţăturile lor? l-a contrazis Sfântul.
Întrebarea este valabilă şi astăzi pentru Bisericile oficiale: ”Ce câştigaţi pomenindu-i, dacă vă lepădaţi de învăţăturile lor?” Credibilitate? Poziţie? Tronuri? Bani mulţi? Grade? -n.n.
Cum se vede, poziţia Sfântului Maxim este clară, de unde şi numele de Mărturisitorul: deci criteriul Ortodoxiei este credinţa apostolică, scripturistică şi patristică, iar nu patriarhii, nici Bisericile locale prin ele însele. Dacă ele încetează să mai mărturisească credinţa transmisă până atunci, trebuie să ne rupem de ele, trebuie să ne îngrădim, pentru că au încetat să mai aibă autoritatea dată de Hristos
Apostolilor şi urmaşilor lor, episcopii.(Surse: 1) Prigonirea monahilor din Muntele Athos de către Patriarhia de Constantinopol, Patric Ranson şi 2) Ortodoxia şi Ecumenismul Modern, Conferinţa Interortodoxă, Maxim Maretta,).
Iată şi marea deosebire dintre ei: Sfântul Maxim a mustrat numai, din zel pentru mântuire, iar ceilalţi s-au purtat drăceşte, viclean, făţarnic, vrăjmăşeşte, crud, antihristic.
„După ce a refuzat pentru a treia oară să se supună poruncii împărăteşti, Sfântul Maxim a fost anatematizat şi torturat. După aceea, a fost aruncat în temniţă pe jumătate mort, iar a doua zi i s-a tăiat limba de-Dumnezeu-înţelepţită cu care a mustrat rătăcirile ereticilor. Dar Dumnezeu, Cel ce «nebuni arată a fi pe cei înţelepţ şi «din gura pruncilor săvârşeşte laudă», i-a dat credinciosului Său mărturisitor darul de a vorbi, mai presus de fire, chiar şi fără limbă – mai limpede decât înainte. Umplându-se de ruşine şi
mânie, ereticii i-au tăiat şi mâna cea dreaptă, apoi l-au târât aşa prin toată cetatea, spre batjocura tuturor.
După aceea, l-au trimis iarăşi în surghiun, fără purtare de grijă, fără haine şi mâncare. În cele din urmă, l-au închis într-o temniţă din cetatea Shimaris. După trei ani de suferinţe, Sfântul Maxim şi-a dat cu bucurie sufletul în mâinile lui Hristos, pe Care L-a iubit din tinereţile sale şi pentru Care a suferit chinuri atât de grele.”

3 comentarii:

  1. Sfinte Maxime mare marturisitor al lui Hristos, roaga-te Lui Dumnezeu pentru noi.
    Cu mila Sa, a Celui in Treime inchinat, m-oi pleca la o mica inlesnire de pareri, ca tot ma cuprinse acest duh a grairii de adevaruri. Sincer nu cred ca o sa para cuiva interesant acest coment, dar ma infig si eu, ca sa'mi fur ceva mantuire in cele marturisite.

    Si la cata cruzime s-au dat cei de atunci, cei primenitzi in hainele dreptatzii ... Cei legati cu legaturile bladetii, cei legati cu cele aducatoare de pace s-au pravalit pe aceeasi Piatra de care s-au strivit de la inceput pierzatorii Adevarului. Asemanatus-au evreilor celor ce se leapada din pantecele maicii lor de Calea cea dreapta sapand groapa dreptului, orbiti fiind danshii... Dar ce ne facem cu cei ce nicidecum asemanandu-se ci mai degraba infratindu-se cu danshii, dantzuind si cantand la aceleashi altare cu toata paganimea, jidanimea, erezimea, si prostimea cea secularizata de la Cuza,ncoace? Pai dupa atatea generatii de indiferenta, cu MINUNE de se mai trezeste cineva la cele alese si cu pretzul vietzii pazite, adevaruri!
    Ce sa mai, niciodata fost-a alftel.
    Deci :Ferea de ecumenisti, antiecumenisti, si de alte progenituri si mascariciuri crestine pasa'mi'te.
    Iara noi sa strangem randurile in jurul Sfintei Biserici, una, cea marturisite de Marturisitori si preaslavite de Dumnezeu- ca minunate sunt voile Sale intru cuvioshii Lui.
    ....Dar unde fu marturisirea?....intr-o inchisoare? intr-o ciuntzire trupeasca?....Dar unde fu marturisirea ma intreb a doua oara?... intr'un siurghiun si-o prigonire?... adevarat e ca toate acestea sunt cununi ale marturisirii dar nu marturisirea insashi, si pe drept vrednic e lucratorul de plata sa. Dar totushi, unde e marturisirea? Sfinte Maxime unde itzi fu marturisirea aratata in cununile tale?...In inima infranta si smerita, in adevarurile calugariei ascunse in caldura strapungerii ei, in scandura crucii vazuta in sfaturile mintzii ca Sfanta si mult pretzuita cah insushi Cel PreaInalt ne-a desavarshit pe Ea numindu-se Hristosul...Spre acestea pornind monahul ishi v-a gasi cuibul, ca pasarea pentru puishorii ei salashul -biserica ( iar prin pasarea si puishori intzeleg ...intocmai sufletul indragostit de aceste cugetari-- spre care Domnul, venitzi la mine cei osteniti si impovaratzi si Eu va voi odihnii pe voi, le zice).
    Asta e lucrarea, asta calea , asta randuiala cararii si iaca si cununile . Ma rog ca si Cei din Brancoveni sa bucure aceasta lucrare, ca si cununile, desi grele shi uimitoare de purtat , cu putere de sus sa darame talazurile slabiciunii shi cu daruri sa zideasca buna framantatura in cei ce ca shi ei il cauta pe Domnul.
    Sfinte Maxime mare marturisitor al lui Hristos roaga-te Lui Dumnezeu pentru noi.

    RăspundețiȘtergere
  2. Domnule Ioan Bâlbâitul, te rog să citeşti şi celelalte patru articole

    RăspundețiȘtergere
  3. De ce ziceti de Ranson si Mareta, sa va fie rusine ca aia sunt niste floriniti nenorociti. O sa va spun la preasfintitul Chiric.

    RăspundețiȘtergere