sâmbătă, 17 martie 2012

5 Martie - Duminica Închinării Cinstitei Cruci şi Sfântul Mucenic Conon, dragostea creştinească şi dragostea ecumenică












«Şi chemând pre mulţime cu ucenicii Lui, zise lor: Cine va vrea după Mine să vie, să să leapede de sine şi să ia crucea lui şi să vie după Mine».

Marco VIII, 34 Biblia Bucureşti 1688




















«Cu haina nestricăciunii îmbrăcându'te acum Conone slăvite, te'ai altoit din rădăcina maslinului celui sălbatec întru maslin dumeasnic şi ai adus roadă lui Hristos, pre cei ce te'au născut pre tine».
Canonul Sfântului, al treilea Tropar, Peasna întâia,
5 Martie










Sfântul Conon s'a născut în jurul anilor 200, din pârinţi păgâni; însă când a ajuns la vârsta înţelegerii a fost catehizat, botezat şi împărtăşit de Arhanghelul Mihail. Apoi potrivit voii părinţilor, sîa căsătorit cu o tânără tot păgână, dar cu învăţătura sa a făcut'o să îmbrăţişeze credinţa creştină şi să se boteze. Apoi, tot datorită lui, au primit darul Sfântului Botez şi mulţi alţi compatrioţi păgâni, printre care se numără şi părinţii săi, aşa cum se aminteşte şi în troparul de mai sus. Exemplul acestui sfânt se află exact la polul opus cu povestirea care va urma. O tânără româncă a mers la catedrala mitropolitană a unuia din marele oraşe ale României şi i'a spus unuia din preoţii de acolo că urmează să se căsătorească cu un indian, pe care deja l'a convins să treacă la ortodoxie, dar îl roagă pe dânsul să'i spună mai multe, în legătură cu aceasta. Ce răspuns credeţi că a primit? "Măi fato! Pentru ce vrei tu să'l treci la ortodocşi? Indienii în credinţa lor sun mult mai credincioşi ca ortodocşii". Deci se compară dragostea duhovnicească faţă de semeni a acelui ecumenist, cu dragostea Sfântului Conon? Dar poate veţi zice că acel preot e o excepţie şi că Biserica ortodoxă Română nu susţine oficial acest lucru. Ba vă argumentez că susţine. Mitropolitul care slujeşte în catedrala cu pricina a spus la una din conferinţele preoţeşti că în cadrul rugăciunilor ecumeniste, fiecare membru al diferitelor confesiuni religioase ("creştini" şi păgîni de toate categoriile) se roagă la dumnezeul lui.  Vrasăzică în opinia acelui mitropolit doctor în teologie, sunt dumnezei pe alese, iar Hristos este unul din cei mulţi. Deci, să luăm aminte la cele spuse şi mai ales la începutul Evangheliei Duminicii a treia din Post, unde Mântuitorul Hristos spune celor care vor să'I urmeze Lui, că fiecare are de dus o cruce. În înţeles duhovnicesc, această cruce nu este altceva decât dreapta credinţă ortodoxă, fără de care nu putem urma lui Hristos.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu